Nederlands
English
Francais

Home
News
For rent Holiday courses Incentives
Photos / Exhibitions
Information / Reservation
Vacancy

THE PRESS
EIGEN HUIS&INTERIEUR november 2005
EN FRANCE spring 2006
PALET
ELLE WONEN april 2006
MASSIF CENTRAL august 2006
FRENCH TV la grande maison 2007
PSYCHOLOGIES France march 2011
NEST WONEN oct 2008
EN ROUTE dec. 2010
VIVRE AU VERTSébastien Siraudeau
FD intervieuw january 2010
dutch tv program febr 08
VERS L'AVENIR 27 January 2007
ARIADNE AT HOME August 2006
Artikel Feestelijk Zakendoen, juni 2000
Incentive Travel International, december 2000
Auvergne in teken van Artedu
EVENT & IMAGE, april 2000
TESTIMONIALS ARTEDU and LA GRANDE MAISON
OTHER INTERESTING SITES
M. DER KINDEREN

EVENT & IMAGE, april 2000

Kijken met andere ogen

Eindhoven - "We leren de deelnemers om te kijken alsof ze van Mars komen", zegt Marloes der Kinderen van Artedu in Eindhoven over het nieuw ontwikkelde Cream-programma. In creatieve workshops leren groepen uit het bedrijfsleven om clichés los te laten en het creatieve in het personeel en de organisatie als geheel naar boven te halen.

Cream staat voor CREative Active Managementdevelopment. De workshops zijn gekoppeld aan trainingen van consultantsbureaus als Kern Konsult en Twynstra Gudde. "Bij survivals zijn het de macho’s die op de voorgrond treden. Hier zijn het anderen die heel talentvol blijken te zijn en prachtige dingen maken. Het gaat vaak om verborgen kwaliteiten die je op een andere manier niet gauw te zien zou krijgen." De invulling van het programma is afhankelijk van de doelstelling van de bijeenkomst. Er zijn diverse mogelijkheden: schilderen, tekenen, fotografie en zangimprovisatie. Als in een onderneming de communicatie moeizaam verloopt, kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van jazzmuziek. De deelnemers zingen dan in een kring en moeten goed naar elkaar kijken en luisteren. De groepsleden moeten op elkaar inspelen, elkaar aanvullen, maar elkaar ook de ruimte laten.

Rechter hersenhelft

Tijdens de workshops van Cream wordt veel getekend. Artedu hanteert een techniek waarbij de rechter hersenhelft gestimuleerd wordt. Er wordt dan niet zo zeer op de rationele manier waargenomen, maar wat meer op een onbevangen manier. "De rechter hersenhelft is vaak heel slecht ontwikkeld. Mensen die een stoel tekenen, weten vaak teveel van die stoel. Ze tekenen wat ze weten en niet wat ze zien. Ik vraag ze om te kijken naar te gaten tussen de spijlen van de leuning en de ruimte om de stoel heen. Mensen roepen vaak eerst ‘Ik kan niet tekenen’, maar zijn later heel trots op wat ze gemaakt hebben," aldus Marloes der Kinderen. Ze probeert onjuiste voorgeprogrammeerde informatie terug te dringen. "Het is een cliché dat een dak rood is, het is oranje, Als je daar op wijst, dan gaan de ogen open. Als je even door hebt hoe je moet kijken, zie je dingen heel anders."

Fusie

Die manier van observeren kan in het werk weer worden toegepast. "In het bedrijfsleven is creativiteit heel belangrijk. Creativiteit is echter door ons schoolsysteem onderdrukt. We proberen daarom de creativiteit weer naar boven te halen." Ze doet oefeningen om de deelnemers te leren eerst met de ene helft waar te nemen en dan met de andere helft. "Tijdens het werk kun je dan zelf die creatieve omschakeling maken. Door onbevooroordeeld te kijken, zijn oplossingen makkelijker te bedenken." Het programma richt zich ook op fusieprocessen. Groepen staan vaak nogal sceptisch tegenover zulke ingrijpende veranderingen. Een ander bedrijf heeft immers ook een andere bedrijfscultuur. "We hebben een dag georganiseerd voor twee bedrijven die gingen fuseren. Toen de ene groep de andere zag aankomen, deden ze alsof de vijand er aan kwam. In een creatieve workshop kun je elkaar heel snel leren kennen en er achter komen wat elkaars kwaliteiten zijn." Dat heeft dan zowel betrekking op de individuele medewerkers als op de groep als geheel.

De deelnemers moesten in een paar minuten een portret tekenen van de persoon tegenover hen en dan een plaatsje opschuiven en ook die nieuwe collega op papier zetten. Dat leverde een hele reeks portretten op. Iedereen moest een portret van zichzelf uitzoeken dat vervolgens besproken werd. Zo kon worden vastgesteld hoe de mensen elkaar zagen, welke indruk ze op elkaar maakten. Doordat er over de tekeningen gesproken werd en niet over de personen, was dat voor de geportretteerden niet confronterend. Na de workshop werd onder leiding van Kern Konsult het Kernkwaliteitenspel gespeeld. Daarin maakten de deelnemers hun bijzondere kwaliteiten zichtbaar. Zo kon onder woorden gebracht waar de bedrijven elkaar aanvullen en waar ze botsen. ‘s Avonds werd er een schilderij gemaakt waarbij iedereen een afgebakend vak moest vullen. Ze moesten elkaar dus aanvullen en samenwerken. De eerste begon in het midden en de anderen moesten ervoor zorgen dat het uiteindelijke schilderij één geheel vormde. De creatieve activiteiten van Artedu worden georganiseerd in Nederland, België of in Zuid Auvergne in Frankrijk. "Het liefst neem ik de mensen mee naar onze locatie in Zuid Auvergne: een Romaanse abdij in een onbedorven landschap. Daar is een Middeleeuwse sfeer, dan is iedereen helemaal uit de werkomgeving."

Reclamebureau